Π.Ε.Κ.Δ.Υ.: Ιδιωτικοποίηση των Επισήμων Κτηνιατρικών Ελέγχων και γενική απαξίωση των Κτηνιατρικών Υπηρεσιών της Χώρας
Π.Ε.Κ.Δ.Υ.: Ιδιωτικοποίηση των Επισήμων Κτηνιατρικών Ελέγχων και γενική απαξίωση των Κτηνιατρικών Υπηρεσιών της Χώρας

«Με την παρουσίαση του «Σχέδιο ΚΥΑ των Υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης και Εσωτερικών με τίτλο «Αναγκαία συμπληρωματικά μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 2017/625 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τους επίσημους ελέγχους και τις άλλες επίσημες δραστηριότητες σε ορισμένους τομείς αρμοδιότητας της Γενικής Διεύθυνσης Κτηνιατρικής του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» και του σχεδίου νόμου με τίτλο «Νέο Πλαίσιο για την ευζωία των ζώων συντροφιάς –Πρόγραμμα Άργος» (που συνέταξε το Υπουργείο Εσωτερικών), παρατηρούμε ότι η σημερινή κυβέρνηση, συνεχίζοντας τις πολιτικές των προκατόχων της, απαξιώνει περαιτέρω τις Κτηνιατρικές υπηρεσίες της Χώρας και τον κτηνιατρικό κλάδο συνολικά και αντί να ανταποκριθεί στην προφανέστατη ανάγκη να ενισχυθούν υπηρεσίες πρώτης γραμμής που λειτουργούν οριακά και να δρομολογηθεί η κάλυψη των κενών θέσεων με μόνιμο κτηνιατρικό και λοιπό προσωπικό, επιταχύνει την πορεία αποδυνάμωσης των Κτηνιατρικών Υπηρεσιών. Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζει την παραχώρηση των Επισήμων Κτηνιατρικών ελέγχων σε ιδιώτες και ουσιαστικών αρμοδιοτήτων της Προστασίας των ζώων σε μη Κτηνιατρικούς φορείς.

Μετά το σχέδιο νόμου για τον “κτηνίατρο εκτροφής” και την προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της εξυγίανσης του ζωικού κεφαλαίου της χώρας, η οποία έχει αποτύχει ως στόχευση, την επιχείρηση μεταφοράς ουσιαστικών αρμοδιοτήτων της υγείας και της προστασίας των ζώων συντροφιάς σε μη κτηνιατρικές αρμόδιες αρχές και σε φιλοζωικούς φορείς, την ανάθεση της Επιτήρησης του COVID-19 στα μίνκ σε μη κτηνιατρικά εργαστήρια, μεθοδεύεται η ιδιωτικοποίηση όλων των επισήμων κτηνιατρικών ελέγχων μέσω της θέσπισης μέτρων εφαρμογής του Καν. (ΕΕ) 2017/625 στον κτηνιατρικό τομέα και η δυνατότητα ορισμού επισήμων εργαστηρίων, εκτός δημόσιων Κτηνιατρικών Εργαστηρίων, για ελέγχους του κτηνιατρικού τομέα.

Συγκεκριμένα με το άρθρο 4 του εν θέματι σχεδίου ΚΥΑ προβλέπεται η ανάθεση των επισήμων ελέγχων σε «εξουσιοδοτημένα όργανα ή φυσικά πρόσωπα», και αναφέρεται ότι οι όροι και οι προϋποθέσεις της ανάθεσης θα περιγράφονται σε μια υπουργική απόφαση. Είναι χαρακτηριστικό ότι με το άρθρο 4 αφήνεται εσκεμμένα ανοιχτό το πεδίο στον εκάστοτε Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων να θεσπίζει εν λευκώ τα μέτρα εφαρμογής, να αναθέτει σε ιδιωτικούς φορείς ή σε ιδιώτες φυσικά πρόσωπα (που μπορεί να μην είναι κτηνίατροι) και να καθορίζει το καθεστώς των επισήμων κτηνιατρικών ελέγχων της χώρας, ανάλογα με τις ισορροπίες που καλείται να εξυπηρετήσει. Είναι γνωστό ότι μεγάλοι οικονομικοί παράγοντες που δραστηριοποιούνται στο χώρο παραγωγής τροφίμων έχουν ζητήσει την ανάθεση του επίσημου Κτηνιατρικού Ελέγχου σε ιδιώτες και ιδιωτικούς φορείς.

Στο άρθρο 18, παρ.2 του ίδιου σχεδίου, δίνεται η δυνατότητα ορισμού ως επισήμων εργαστηρίων, σε μη κτηνιατρικά εργαστήρια του ευρύτερου δημόσιου τομέα, για αμιγώς κτηνιατρικούς ελέγχους. Είναι χαρακτηριστικό των προθέσεων της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΑΤ ότι αγνοείται παντελώς η τεχνογνωσία και επάρκεια των Επίσημων κτηνιατρικών Εργαστηρίων, τα οποία συνέβαλαν στην τυποποίηση μοριακών μεθόδων για εξωτικά νοσήματα όπως η Οζώδης Δερματίτιδα, για πρώτη φορά σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.

Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί πως για την εφαρμογή του Κανονισμού ΕΕ 2017/625 στην πράξη, δεν αρκεί η γενική γνώση της Κτηνιατρικής Επιστήμης, αλλά η ενδελεχής γνώση της νομοθεσίας επί όλων των τομέων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του και η γνώση των τεχνικών ελέγχου. Με την αξιοποίηση της εκπαίδευσης που έχουν λάβει οι Δημόσιοι Κτηνίατροι καθώς και με την εμπειρία τους έχουν δημιουργηθεί στελέχη που αντιμετώπισαν αποτελεσματικά -χωρίς να έχουν τους απαραίτητους πόρους- όλες τις κρίσεις στον τομέα της Υγείας και Προστασίας των ζώων και της Δημόσιας Υγείας. Η εφαρμογή των επισήμων ελέγχων από μόνιμο προσωπικό διασφαλίζει την αμεροληψία τους και η άμεση καταγραφή και κοινοποίηση των αποτελεσμάτων έχει μία συνέχεια σε βάθος χρόνου. Έτσι δεν διακυβεύεται η αποτελεσματικότητα των ελέγχων με την εναλλαγή των ιδιωτών ανάλογα με τα οικονομικά τους συμφέροντα και την σύγκρουση συμφερόντων.

Τονίζουμε ότι κάθε επιμέρους διάσπαση του ενιαίου συστήματος ελέγχων σε τοπικό, περιφερειακό και τελικά εθνικό επίπεδο με μια πληθώρα αναθέσεων, θα έχει δυσμενή αποτελέσματα τόσο για το ζωικό κεφάλαιο, τη δημόσια υγεία και τα συμφέροντα των καταναλωτών όσο και για τις συνεπείς επιχειρήσεις και είναι σε θέση να πλήξει και την εξαγωγική δραστηριότητα του τομέα ζωικής παραγωγής της χώρας, των προϊόντων αυτής και την Αγροτική Οικονομία. Επίσης, στην άποψη πως οι Δημόσιοι κτηνίατροι θα ασκούν την εποπτεία και έλεγχο των ιδιωτών κτηνιάτρων, σημειώνουμε ότι με τα σημερινά δεδομένα, λόγω ελλείψεως προσωπικού και μέσων δε μπορεί να είναι επαρκής ο έλεγχος, θέτοντας, για ένα ακόμη λόγο σε αμφισβήτηση τις παρεχόμενες υπηρεσίες από τους ιδιώτες.

Η άσκηση του κτηνιατρικού αντικειμένου που συνίσταται στην υγεία και προστασία των ζώων, στη  προστασία της δημόσιας υγεία και στην στήριξη της Αγροτικής οικονομίας θα πρέπει να υλοποιείται με ενιαίο τρόπο, από Δημόσιες Κτηνιατρικές Υπηρεσίες

 

Η ΠΟ.ΓΕ.Δ.Υ. και η Π.Ε.Κ.Δ.Υ. καλούν την Κυβέρνηση και την Πολιτική Ηγεσία του Υπ.Α.Α.Τ., αφού λάβουν υπόψη τους πως τo προσωπικό των αποστελεχωμένων δημόσιων Κτηνιατρικών Υπηρεσιών έχει ανταποκριθεί διαχρονικά (από το 1914) με συνέπεια στην αντιμετώπιση κρίσεων στον τομέα της Υγείας των Ζώων και της Δημόσιας Υγείας, στην στήριξη της αγροτικής οικονομίας μέσω της παραγωγής ασφαλών τροφίμων, και έχοντας ως πρόσφατο παράδειγμα για την προσφορά των Δημοσίων Υπηρεσιών τη αντιμετώπιση της πανδημίας COVID-19 από το δημόσιο σύστημα υγείας :

  • Να αποσύρουν το σχέδιο της νέας ΚΥΑ και να μην προχωρήσει καμιά ιδιωτικοποίηση αρμοδιότητας όπως προβλέπεται ειδικά στο άρθρο 4. του σχεδίου.
  • Να αποσύρουν οριστικά το σχέδιο νόμου για τα ζώα συντροφιάς και να επικαιροποιηθεί το ισχύον νομικό πλαίσιο με βάση τις νέες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Παγκόσμιου Οργανισμού για την Υγεία των Ζώων.
  • Να στελεχώσουν και να στηρίξουν άμεσα τις θεσμικά υπεύθυνες κτηνιατρικές υπηρεσίες στο έργο τους.
  • Να σταματήσουν την πολιτική της απαξίωσης των κτηνιατρικών υπηρεσιών και του κτηνιατρικού κλάδου και της ανάθεσης δημόσιων ελεγκτικών αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες».
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις