Λευκός Οίκος: Σχέδιο για να «σπάσει» το ολιγοπώλιο στην αγορά κρέατος στις ΗΠΑ
Λευκός Οίκος – Σχέδιο για να «σπάσει» το ολιγοπώλιο στην αγορά κρέατος στις ΗΠΑ

Πόλεμο στο ολιγοπώλιο στην αγορά κρέατος στις ΗΠΑ κήρυξε ο Τζο Μπάιντεν δρομολογώντας πρωτοβουλία για την ενίσχυση του ανταγωνισμού από μικρότερους παραγωγούς με στόχο την μείωση των τιμών των τροφίμων σε ένα διάστημα αυξανόμενων πληθωριστικών πιέσεων στην αμερικανική αγορά.

Η πρωτοβουλία Μπάιντεν ανακοινώθηκε νωρίτερα από τον Λευκό Οίκο εν όψει της συνάντησης που έχει οριστεί για το απόγευμα μεταξύ του Αμερικανού προέδρου και ομάδας ανεξάρτητων και μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων παραγωγής κρέατος.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση ο αυξημένος έλεγχος της αγοράς από μια μικρή ομάδα εταιρειών καθιστά ευάλωτη τη χώρα σε προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και επηρεάζει τις τιμές πλήττοντας τα νοικοκυριά και εντείνοντας τις πληθωριστικές πιέσεις. Θυμίζουμε πως ο τιμάριθμος λιανικής το Νοέμβριο εκτινάχθηκε στο 6,8%, ήτοι στα υψηλότερα επίπεδα εδώ και 39 χρόνια.

Υπολογίζεται πως μόλις τέσσερις εταιρείες ελέγχουν το 85% της αγοράς βοδινού, το 70% της αγοράς χοιρινού και το 54% της αγοράς πουλερικών. Την ίδια ώρα οι τιμές κρέατος έχουν αυξηθεί κατά 16% μέσα σε ένα χρόνο, με τις τιμές ειδικά του βοδινού να έχουν ενισχυθεί κατά σχεδόν 21%!

«Οι Αμερικανοί καταναλωτές πληρώνουν πολύ περισσότερα, με τις τιμές του κρέατος και των πουλερικών να αποτελούν πλέον την κυριότερη πηγή για το αυξημένο κόστος των τροφίμων για τα νοικοκυριά. Έτσι όταν μόλις λίγες εταιρείες ελέγχουν τόσο μεγάλο τμήμα της αγοράς, η εφοδιαστική αλυσίδα της χώρας είναι ευάλωτη σε σοκ» σχολίασε χαρακτηριστικά.

Οι συνέπειες από την υπερβολική εξάρτηση της καταναλωτικής αγοράς από λίγες εταιρείες είχαν φανεί εξάλλου και το περασμένο καλοκαίρι, όταν η μεγάλη κυβερνοεπίθεση που είχε δεχτεί ο κολοσσός της JBS είχε προκαλέσει επί μέρες διαταραχή στην τροφοδότηση του λιανεμπορίου και είχε ανεβάσει σημαντικά και τις τιμές.

Τα νέα μέτρα που θα δρομολογηθούν θα περιλαμβάνουν καταρχάς την σκλήρυνση των κανονισμών που αφορούν τη σήμανση «Made in America» στα προϊόντα κρέατος, γεγονός που θα επηρεάσει τις μεγάλες εταιρείες που στηρίζονται σημαντικά σε εισαγωγές. Μέχρι τώρα η σήμανση «αμερικανικό προϊόν» κάλυπτε και ποσότητες κρεάτων που τύγχαναν επεξεργασίας επί του αμερικανικού εδάφους, ακόμη και αν τα ζωντανά είχαν ουσιαστικά προέλθει από το εξωτερικό.

Παράλληλα θα δοθούν μεγαλύτερα οικονομικά κίνητρα, μέσω επιχορηγήσεων και προνομιακών δανειοδοτήσεων σε μικρούς και ανεξάρτητους παραγωγούς, ενώ θα δημιουργηθεί ένα νέο portal που θα διαχειρίζονται τα υπουργεία Γεωργίας και Δικαιοσύνης με στόχο την κατάθεση καταγγελιών και τη διερεύνηση υποθέσεων παραβίασης των αρχών ανταγωνισμού και περιπτώσεις κερδοσκοπίας.

Στην αποψινή συνάντηση, ο κύριος Μπαίντεν θα συζητήσει με τους μικρούς παραγωγούς και τι άλλο μπορεί να χρειάζονται για να διευκολυνθεί και να υποστηριχθεί η δουλειά τους απέναντι στις μεγάλες εταιρείες του κλάδου.

Πηγή: ΟΤ

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις