ΕΘΕΑΣ: Οι άκαμπτες πολεοδομικές διατάξεις εμποδίζουν την λειτουργία αγροτικών εκμεταλλεύσεων

Να αρθούν τα εμπόδια που δημιουργούνται στις γεωργοκτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις από την άκαμπτη εφαρμογή διατάξεων για την εγκατάσταση υποδομών για τη λειτουργία τους ζητά η ΕΘΕΑΣ.

Με επιστολή της προς τον υφυπουργό Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Νικόλαο Ταγαρά, υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα και υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργο Αμυρά η ΕΘΕΑΣ τονίζει μεταξύ άλλων ότι «θέλουμε να εκφράσουμε την αγωνία των μελών – Συνεταιρισμών μας γεωργών και κτηνοτρόφων για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να αυξήσουν τη δυναμικότητα των μονάδων τους, έτσι ώστε ως αγρότες και Συνεταιρισμοί να είμαστε ανταγωνιστικοί και βιώσιμοι στις νέες συνθήκες της αγοράς».

Αναλυτικά η επιστολή:

«Κύριε Υπουργέ,

Με την παρούσα επιστολή, θέλουμε να σας αναδείξουμε τα προβλήματα και τα αδιέξοδα που αντιμετωπίζουν οι κάτοχοι γεωργοκτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων από την άκαμπτη και αντιπαραγωγική εφαρμογή διατάξεων για την εγκατάσταση αναγκαίων υποδομών για τη λειτουργία τους. Επίσης, θέλουμε να εκφράσουμε την αγωνία των μελών – Συνεταιρισμών μας γεωργών και κτηνοτρόφων για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να αυξήσουν τη δυναμικότητα των μονάδων τους, έτσι ώστε ως αγρότες και Συνεταιρισμοί να είμαστε ανταγωνιστικοί και βιώσιμοι στις νέες συνθήκες της αγοράς.

Ειδικότερα, πολλά τέτοια προβλήματα αντιμετωπίζουν συνεταιρισμοί που ασχολούνται με την εκτροφή, μεταποίηση και την εμπορία πτηνών. Η εκτροφή των πτηνών που γίνεται σε μονάδες που διαθέτουν οι συνεταιρισμοί – παραγωγοί βρίσκονται στην εκτός σχεδίου περιοχή και επικοινωνούν η πλειονότητά τους με αγροτικούς δρόμους, οι οποίοι κατά κύριο λόγο είναι στενοί (πλάτος 3 με 3,50 μέτρα) και χαλικοστρωμένοι.

ΘΕΜΑ 1ο: Αδυναμία χρήσης αγροκτημάτων 4.000 τ.μ. ή και μεγαλύτερης έκτασης που προέρχονται από συνένωση αγροκτημάτων μικρότερης έκτασης των 4.000 τ.μ. αγροκτημάτων

Σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 33 του Ν. 4759/20 (ΦΕΚ 245Α/9-12-20) : (...)

6. Στις εκτός σχεδίου περιοχές επιτρέπεται η συνένωση όμορων γηπέδων, υπό τις εξής προϋποθέσεις:

α) το νέο γήπεδο που προκύπτει μετά τη συνένωση έχει εμβαδόν τουλάχιστον 4000 τμ και,

β) τουλάχιστον ένα από τα γήπεδα που συνενώνονται είναι άρτιο και οικοδομήσιμο με τις διατάξεις που ίσχυαν μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμο. (...)

Όπως, γνωρίζετε ο σημαντικός αριθμός γεωργοκτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων βρίσκεται κυρίως σε ορεινές ή ημιορεινές περιοχές. Στις περιοχές αυτές οι κλήροι ήταν και είναι μικροί. Η έκταση της πλειονότητας των γηπέδων είναι πολύ μικρότερη των 4 στρεμμάτων, υφίστανται από πολύ παλαιά, δεν έχουν πρόσωπο σε εθνικές επαρχιακές ή κύριες δημοτικές οδού (έτσι ώστε να έχουμε την κατά παρέκκλιση αρτιότητα της παρ. 2 του άρθρου 1 του ΠΔ /24-5-85), ενώ αυτά που βρίσκονται εντός ζώνης (παρ. 2α του άρθρου 1 του ΠΔ 24-5-85), είναι ακατάλληλα για κατασκευή σταβλικών εγκαταστάσεων, αφού δεν πληρούν τις ελάχιστες αποστάσεις του άρθρου 5 του Ν. 4056/12.

Ζητάμε την παρέμβασή σας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν ισότιμα και οι μικρές ιδιοκτησίες που είναι αρκετές στις περιοχές μας, να μην ισχύει η παρ 6β του άρθρου 33 του Ν.4759/20 ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΓΙΑ ΤΑ ΓΕΩΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΑ, για την ανέγερση γεωργοκτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, έτσι ώστε να μπορούν να είναι άρτια και οικοδομήσιμα τα νέα ακίνητα που θα προέκυπταν μετά από συνένωση και θα έχουν εμβαδόν μεγαλύτερο από 4 στρέμματα χωρίς να απαιτείται να είναι άρτια και οικοδομήσιμα τα επί μέρους προς συνένωση ακίνητα.

ΘΕΜΑ 2ο:

1) Συμφώνα με το άρθρο 24 του Β.Δ. 465/70 (ΦΕΚ 156Α/9-7-70) «Περί όρων και προϋποθέσεων εγκαταστάσεως και λειτουργίας αντλιών καυσίμων προ πρατηρίων κειμένων εκτός των εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων και κωμών ή εκτός κατοικημένων εν γένει περιοχών και περί κυκλοφοριακής συνδέσεως εγκαταστάσεων μετά των οδών», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει όλα τα κτίσματα που δεν έχουν χρήση αμιγούς κατοικίας, ονομάζονται εγκαταστάσεις και χωρίζονται σε δύο κατηγορίες:

Στις εγκαταστάσεις κατηγορίας Α (όπως ξενοδοχεία, μοτέλ, εστιατόρια, τουριστικά συγκροτήματα (Campings, Bangalows) σταθμοί αυτοκινήτων, πλυντήρια, λιπαντήρια, εργοστάσια, αποθήκες, νοσοκομεία, εγκαταστάσεις οργανισμών κοινής ασφάλειας, υπεραγορές, πολυκαταστήματα, κέντρα διασκέδασης ή αναψυχής και λοιπές ανάλογες εγκαταστάσεις.) καιΣτις εγκαταστάσεις κατηγορίας Β (και είναι οι εγκαταστάσεις που δεν έχουν σχέση με την κυκλοφορία επί των οδών και η λειτουργία τους δεν προκαλεί αύξηση του φόρτου κυκλοφορίας επί αυτών).

2) Γήπεδα χωρίς κτίσματα τα οποία σύμφωνα με τις διατάξεις έχουν, εκτός από την αμιγώς γεωργική και άλλη οικονομικά εκμεταλλεύσιμη χρήση, κατατάσσονται στην Α ή Β κατηγορία εγκαταστάσεων, κατά τη κρίση της αρμόδιας για την οδό υπηρεσίας.

Επίσης, λαμβάνοντας υπ' όψη και την υποπαράγραφο ε3 της παρ. 7 της ΕγκΔΜΕΟ/ο/2879/11/18-4-07 (Εγκ – 11/07) όπου αναφέρει "όλες οι εγκαταστάσεις, πλην πρατηρίων, ανεξαρτήτως κατηγορίας (Α ή Β), που ιδρύονται στο Δημοτικό – Κοινοτικό δίκτυο (εκτός σχεδίου ή ορίου νομίμως υφισταμένου οικισμού) επιβάλλεται έλεγχος μόνο για έγκριση εισόδου – εξόδου και όχι έγκρισης κυκλοφοριακής σύνδεσης".

Όπως, αναφέρθηκε και παραπάνω επειδή οι εγκαταστάσεις των γεωργοκτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων των μελών μας, κατά κύριο λόγο βρίσκονται σε αγροτικούς χαλικοστρωμένους δρόμους και επειδή στο νόμο δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ των κύριων δημοτικών δρόμων (Δρόμοι που συνδέουν τον οικισμό με άλλο οικισμό ή επαρχιακούς και εθνικούς δρόμους) και αγροτικών, οι αγροτικοί χαλικοστρωμένοι δρόμοι αντιμετωπίζονται ως κύριοι δημοτικοί.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να υποχρεωνόμαστε να εγκρίνουμε είσοδο – έξοδο σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 39 του ΒΔ 465/70, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει ίδια ακριβώς με οποιαδήποτε άλλη εγκατάσταση που κατασκευάζεται με πρόσωπο σε Εθνική η Επαρχιακή οδό, δεν μπορούμε να εκδώσουμε οικοδομική άδεια, αν δεν υπάρχει ορατότητα σε απόσταση 70,00 μέτρα από την είσοδό-έξοδο της μονάδας, αν σε απόσταση μικρότερη των 50,00 μέτρων την είσοδό-έξοδο της μονάδας υπάρχει διασταύρωση με άλλον χαλικοστρωμένο αγροτικό δρόμο, και το κυριότερο να αναγκαζόμαστε να τοποθετήσουμε μέσα στην "ερημιά" πινακίδες του κώδικα οδικής κυκλοφορίας (STOP – απαγορεύεται η πορεία αριστερά, υποχρεωτική πορεία δεξιά κλπ).

Ζητάμε, επειδή οι εγκαταστάσεις των μελών – γεωργοκτηνοτρόφων μας δεν δημιουργούν ιδιαίτερο κυκλοφοριακό φόρτο στις αγροτικές οδούς, αφού τα αυτοκίνητα που εισέρχονται και εξέρχονται είναι τα ιδιωτικά μας, και το αυτοκίνητο του Συνεταιρισμού (σιλοφόρο) που τροφοδοτεί με τροφές την μονάδα (1 φορτηγό κάθε 2 μέρες), να απαλλαγούν, με διάταξη νόμου από την έγκριση εισόδου-εξόδου, οι αγροτικές εγκαταστάσεις που κατασκευάζονται με πρόσωπο στους αγροτικούς δρόμους.

 

Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρούμε ότι και τα δυο αιτήματα είναι δίκαια και για την επίλυσή τους, ζητούμε μια συνάντηση μαζί σας για να συζητήσουμε διεξοδικά και να καταλήξουμε από κοινού σε μια λύση».

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις