Η Ουκρανία ενδέχεται να χρησιμοποιήσει τη νέα διαδρομή της Μαύρης Θάλασσας για αποστολές σιτηρών

Η Ουκρανία εξετάζει το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει τον πρόσφατα δοκιμασμένο διάδρομο εξαγωγής της στη Μαύρη Θάλασσα σε περίοδο πολέμου για αποστολές σιτηρών μετά την πρώτη επιτυχή εκκένωση ενός πλοίου κατά μήκος της διαδρομής την περασμένη εβδομάδα, δήλωσε τη Δευτέρα ανώτερος γεωργικός αξιωματούχος.

Η Ρωσία έχει αποκλείσει τα λιμάνια της Ουκρανίας από τότε που εισέβαλε στη γείτονά της τον Φεβρουάριο του 2022 και απείλησε να αντιμετωπίσει όλα τα πλοία ως πιθανούς στρατιωτικούς στόχους μετά την αποχώρησή της από μια συμφωνία ασφαλούς διέλευσης που υποστηρίχθηκε από τον ΟΗΕ για τις εξαγωγές σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα τον περασμένο μήνα.

Σε απάντηση, η Ουκρανία ανακοίνωσε έναν «ανθρωπιστικό διάδρομο» που αγκαλιάζει τη δυτική ακτή της Μαύρης Θάλασσας κοντά στη Ρουμανία και τη Βουλγαρία. 

«Μόνο ένα εμπορικό πλοίο έχει περάσει μέχρι στιγμής, (και αυτό) έχει δείξει ετοιμότητα να κινηθεί με εναλλακτικές διαδρομές», δήλωσε στην εθνική τηλεόραση ο Ντένις Μάρτσουκ, αναπληρωτής επικεφαλής του Αγροτικού Συμβουλίου, του μεγαλύτερου ομίλου αγροτικών επιχειρήσεων της Ουκρανίας.

«Επιπλέον, θα πρέπει να υπάρξει μετακίνηση δυνητικά 7-8 ακόμη πλοίων… τότε ίσως στο μέλλον αυτές οι εναλλακτικές διαδρομές να γίνουν διάδρομος για την κίνηση των πλοίων που ταξιδεύουν με φορτία σιτηρών και ελαιούχων σπόρων», είπε.

Η βρετανική εφημερίδα Financial Times ανέφερε ότι το Κίεβο οριστικοποιεί ένα σχέδιο με παγκόσμιες ασφαλιστικές εταιρείες για την κάλυψη πλοίων σιτηρών που ταξιδεύουν από και προς τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, επικαλούμενη τον Ουκρανό υφυπουργό Οικονομίας Oleksandr Gryban.

Η Ουκρανία είναι ένας σημαντικός παγκόσμιος παραγωγός και εξαγωγέας σιτηρών και συνήθως αποστέλλει εκατομμύρια μετρικούς τόνους τροφίμων από τα λιμάνια της στη Μαύρη Θάλασσα της Οδησσού και του Μικολάιβ.

Ωστόσο, η Ουκρανία χρειάστηκε να βασιστεί στα λιμάνια του δέλτα του ποταμού Δούναβη στη νοτιοδυτική γωνία της χώρας, από τότε που η Ρωσία εγκατέλειψε το μέρος της στη συμφωνία ασφαλούς διέλευσης, που ήταν παλιά.

Για να προσελκύσει πλοιοκτήτες στα ουκρανικά λιμάνια που έχουν δεχθεί πυρά από τις ρωσικές δυνάμεις, ο Marchuk είπε ότι η Ουκρανία έχει ήδη διαθέσει 20 δισεκατομμύρια εθνικού νομίσματος (547 εκατομμύρια δολάρια) για ασφάλιση πλοίων.

Ωστόσο, ο Mykola Gorbachov, επικεφαλής της ουκρανικής ένωσης εμπόρων σιτηρών UGA, είπε ότι παρά τον μηχανισμό αποζημίωσης για πιθανές απώλειες, αμφέβαλλε ότι πολλοί πλοιοκτήτες ήταν έτοιμοι να περάσουν στους προσωρινούς διαδρόμους.

"Συγκεκριμένα, χρειάζονται τουλάχιστον δύο έως τρεις ημέρες για να φορτωθεί ένα πλοίο στα λιμάνια της Μεγάλης Οδησσού. Εάν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου η λιμενική υποδομή χτυπηθεί ξανά από εχθρικές επιθέσεις, υπάρχει κίνδυνος ζημιάς σε πλοία και φορτίο", είπε. είπε σε δήλωση.

Ο Gorbachov είπε ότι θα ήταν σκόπιμο να βρεθεί ένας μηχανισμός για τη διασφάλιση της ασφάλειας των πολιτικών πλοίων στους προσωρινούς διαδρόμους παρέχοντας, για παράδειγμα, στρατιωτικές συνοδούς.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις