Η Δανία κατέχει την πρώτη θέση στις αγορές βιολογικών προϊόντων στην ΕΕ

Η Δανία ξεπερνά άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία, η Γερμανία και η Ιταλία, όσον αφορά την αγορά βιολογικών τροφίμων, μια τάση που αναδείχθηκε σε πρόσφατη εκδήλωση στην Κοπεγχάγη που διοργάνωσε το Made in Nature.

Σχεδόν όλοι οι Δανοί, το 99,7% για την ακρίβεια, αγοράζουν βιολογικά τρόφιμα σε καθημερινή βάση. Αυτό αναφέρει ο Carsten Ahrenfeldt, επικεφαλής της αγοράς της Organic Denmark, της κορυφαίας ένωσης βιολογικών γεωργικών εκμεταλλεύσεων, καλλιεργητών και καταναλωτών.

Το εκπληκτικό αυτό ποσοστό αναδείχθηκε κατά τη διάρκεια μιας πρόσφατης εκδήλωσης στην Κοπεγχάγη με τίτλο "Βιολογικά φρούτα και λαχανικά στην αλυσίδα λιανικής πώλησης": Πού βρισκόμαστε;

Η εκδήλωση, η οποία μεταδόθηκε ταυτόχρονα διαδικτυακά στην Ιταλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία, διοργανώθηκε από το Made in Nature, ένα πρόγραμμα προώθησης και εκπαίδευσης για τα βιολογικά φρούτα και λαχανικά που διαχειρίζεται η CSO Ιταλίας και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στο πρόγραμμα συμμετέχουν επίσης οι ακόλουθες εταιρείες: Brio, Canova, Ceradini, Conserve Italia, Orogel και Verybio.

Η εκστρατεία Made In Nature αφορά κυρίως τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες: Δανία, Γαλλία, Γερμανία και Ιταλία, και αυτές ακριβώς οι χώρες ήταν το επίκεντρο της εκδήλωσης.

Μεταξύ των δέκα πιο βιολογικών χωρών στον κόσμο, η Δανία βρίσκεται στην πρώτη θέση. Η Γαλλία και η Γερμανία βρίσκονται στην πέμπτη και έκτη θέση αντίστοιχα. Η Ιταλία κλείνει τη λίστα στη δέκατη θέση.

Έτσι, είναι ακριβώς οι Δανοί που είναι οι μεγαλύτεροι αγοραστές βιολογικών προϊόντων και η τάση αυτή αφορά όλες τις ηλικίες και τα τμήματα του πληθυσμού: οικογένειες με παιδιά, νέες οικογένειες (18-39 ετών) χωρίς παιδιά, ενήλικες οικογένειες χωρίς παιδιά (40-54 ετών) και ηλικιωμένα ζευγάρια ή ηλικιωμένοι εργένηδες (55+ ετών) χωρίς παιδιά.

Εν ολίγοις, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Δανίας, η κατανάλωση βιολογικών προϊόντων δεν έχει ηλικία.

Το εύρος είναι σημαντικό

Για τους Δανούς, η γκάμα των βιολογικών προϊόντων θεωρείται σημαντική και ακόμη περισσότερο για τη νέα γενιά (ιδίως για την ηλικιακή ομάδα 18-34 ετών).

Το υψηλότερο ποσοστό βιολογικών προϊόντων εντοπίζεται στα φρούτα και τα λαχανικά με 29%- πιο κάτω βρίσκονται τα γαλακτοκομικά προϊόντα με 19% και τα είδη παντοπωλείου με 17%. Τα φρούτα και τα λαχανικά αποτελούν σημαντικό μοχλό κίνησης, κατευθύνοντας τους Δανούς καταναλωτές στο σημείο πώλησης πολύ περισσότερο από άλλα προϊόντα, όπως τα γαλακτοκομικά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η CSO Ιταλίας, 308.000 τόνοι βιολογικών φρούτων και λαχανικών θα αγοραστούν στην Ιταλία το 2022, η χαμηλότερη ποσότητα των τελευταίων πέντε ετών και σε σύγκριση με τα συμβατικά, με μέση αύξηση της τιμής κατά +3%, που θα ανέλθει στα 2,22 ευρώ/kg το 2022.

Από το 2018 και μετά, ωστόσο, το μερίδιο των βιολογικών προϊόντων στο σύνολο των αγορών φρούτων και λαχανικών παρέμεινε σταθερό, κατά μέσο όρο στο 6% του συνόλου.

Οι μεγάλοι λιανοπωλητές αποτελούν την κύρια διέξοδο για τις πωλήσεις βιολογικών φρούτων και λαχανικών: το 64% του όγκου πέρασε από σημείο πώλησης που ανήκει σε υπερ-, σούπερ, εκπτωτικά ή μίνι μάρκετ. Σε απόλυτους όρους για το 2022, αυτό ήταν 198.000 τόνοι από το σύνολο των 308.000 τόνων.

Τα σούπερ μάρκετ με 42% των πωλήσεων και τα discounters με 12% ήταν τα μόνα κανάλια με αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Οργανικά υπό πίεση

Αν και κατατάσσεται στην τελευταία θέση όσον αφορά την αγορά βιολογικών προϊόντων, η Ιταλία είναι μεταξύ των πρώτων ευρωπαϊκών χωρών όσον αφορά τη γεωργική έκταση που καλλιεργείται βιολογικά, με 22.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα (Πηγή: Η βιολογική γεωργία στην ΕΕ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή).

Στη Γερμανία, η αγορά βιολογικών φρούτων και λαχανικών το 2022 παρουσίασε αύξηση της μέσης τιμής κατά 1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, παρόλο που τόσο ο συνολικός κύκλος εργασιών όσο και η παραγωγή ήταν μειωμένες σε σχέση με το 2022.

Αυτό όμως ήταν σύμφωνο με τα στοιχεία του 2021 και ελαφρώς αυξημένο σε σχέση με τα προηγούμενα έτη (2020 και 2019). Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι οι πατάτες δεν υπολογίζονται σε αυτά τα στοιχεία.

Σύμφωνα με το Βαρόμετρο της Agence Bio (του γαλλικού οργανισμού για την ανάπτυξη και προώθηση της βιολογικής γεωργίας), παρά τα πολλά πλεονεκτήματά της, η βιολογική διατροφή υποφέρει.

Σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ τείνουν να εξορθολογίζουν τη βιολογική τους ποικιλία προς όφελος άλλων προσφορών. Η μείωση αυτή αντικατοπτρίζεται και στα αποτελέσματα: το ποσοστό των τακτικών καταναλωτών βιολογικών προϊόντων - εκείνων που αγοράζουν βιολογικά τρόφιμα τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα στα σούπερ μάρκετ - έχει μειωθεί κατά 6 μονάδες σε σύγκριση με το 2021.

Όμως, παρά τις δύσκολες εποχές σε όλο τον κόσμο, η εμπιστοσύνη των καταναλωτών φαίνεται να αυξάνεται σταθερά.

"Η αγορά βιολογικών φρούτων και λαχανικών το πρώτο τρίμηνο του 2023 παρουσίασε μείωση 7% σε σύγκριση με το 2022", λέει η Elisa Macchi, διευθύντρια της CSO Ιταλίας.

"Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι οι οικογένειες που προσεγγίζουν τα βιολογικά προϊόντα εδώ και αρκετά χρόνια, επιτρέποντας μια σημαντική ανάπτυξη, δεν μειώνονται. Αυτό που μειώνεται είναι ο όγκος που αγοράζεται ανά αγοράζουσα οικογένεια, επιβεβαιώνοντας ότι είναι ο γενικός πληθωρισμός που "δαγκώνει" την κατανάλωση".

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις