Στο στόχαστρο οι εταιρείες: Χιλιάδες ανασφάλιστα και χωρίς τέλη κυκλοφορίας οχήματα

Χιλιάδες οχήματα που ανήκουν σε εταιρείες ενοικίασης, leasing και εμπορίας μεταχειρισμένων εντοπίστηκαν να κυκλοφορούν χωρίς ασφαλιστική κάλυψη και με απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας. Η διαπίστωση αυτή προέκυψε έπειτα από διασταυρώσεις της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων & Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΓΓΠΣΨΔ), οι οποίες κάλυψαν την τελευταία πενταετία. Η παραβατικότητα είναι σοβαρή, καθώς δεκάδες νομικά πρόσωπα φέρονται να διατηρούν μεγάλους στόλους οχημάτων εκτός νομικού πλαισίου, εγείροντας ερωτήματα για την επάρκεια των ελέγχων.

Η αδιαφορία των παραβατών είναι αξιοσημείωτη. Παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις από τους αρμόδιους φορείς και τα αυστηρά πρόστιμα, οι παραβάτες συνεχίζουν την ίδια πρακτική. Χαρακτηριστικά, σε μεγάλη εταιρεία εστάλησαν 300 ειδοποιητήρια για ανασφάλιστα οχήματα και απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας, χωρίς καμία αντίδραση. Αντίστοιχη ήταν η στάση άλλων εταιρειών στις οποίες διαπιστώθηκαν 50 έως 200 παραβάσεις στην καθεμία.

Η Φορολογική Αρχή έχει ήδη ταχυδρομήσει ειδοποιητήρια, καλώντας τους παραβάτες να συμμορφωθούν και να τακτοποιήσουν τις υποχρεώσεις τους εντός 15 ημερών, με την προθεσμία να λήγει στα τέλη Οκτωβρίου. Όσες εταιρείες αρνηθούν να τακτοποιήσουν τις υποχρεώσεις τους, θα λάβουν νέα ηλεκτρονική ειδοποίηση, αυτή τη φορά με βεβαιωμένα πρόστιμα. Για τα ανασφάλιστα οχήματα προβλέπονται πρόστιμα από 500 έως 1.000 ευρώ, ενώ για τα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας επιβάλλονται τα οφειλόμενα τέλη μαζί με κλιμακωτά πρόστιμα (25%, 50% ή 100%). Δεν αποκλείεται και η ακινητοποίηση των οχημάτων ή η δέσμευση πινακίδων.

Η καταπολέμηση της παραβατικότητας ενισχύεται σημαντικά μέσω του νέου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Διασταυρωτικών Ελέγχων Οχημάτων. Το σύστημα αυτό συλλέγει σε μία ενιαία βάση δεδομένα από την ΑΑΔΕ, το Υπουργείο Μεταφορών, το Επικουρικό Κεφάλαιο Ασφάλισης και άλλους φορείς, επιτρέποντας την άμεση ταυτοποίηση κάθε οχήματος βάσει αριθμού πλαισίου και κυκλοφορίας, μειώνοντας δραστικά τα περιθώρια παρανομίας.

Από το 2025 ξεκινούν εκτεταμένες διασταυρώσεις, με την πρώτη σημαντική αναφορά να είναι στις 2 Ιουνίου 2025. Από το 2026 και εφεξής, οι ηλεκτρονικοί έλεγχοι θα πραγματοποιούνται τουλάχιστον δύο φορές ετησίως (1η Μαρτίου και 1η Αυγούστου). Αρχικά οι έλεγχοι επικεντρώνονται σε ανασφάλιστα οχήματα και σε όσα έχουν απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας για τα τελευταία πέντε έτη, ενώ από το 2026 θα επεκταθούν και στον εντοπισμό οχημάτων που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ ή έχουν δηλωθεί σε εικονική ακινησία.

Οι ποινές για τις νέες παραβάσεις είναι αυστηρές. Εκτός των προαναφερθέντων προστίμων, για την έλλειψη ΚΤΕΟ προβλέπεται πρόστιμο 150 ευρώ (σύμφωνα με τον νέο ΚΟΚ), καθώς και αφαίρεση άδειας οδήγησης και στοιχείων κυκλοφορίας για 20 ημέρες. Τέλος, όλα τα πρόστιμα επιβαρύνονται και με ψηφιακό τέλος συναλλαγής 2,4%.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις