Οι ενεργειακές επιχειρήσεις προετοιμάζονται να επιτύχουν νέο στόχο για το κλίμα το 2030

Τώρα που η ΕΕ έχει αυξήσει τον στόχο μείωσης των εκπομπών του 2030 από 40% σε 55%, τίθενται ερωτήματα σχετικά με το πώς οι φορείς εκμετάλλευσης υπηρεσιών κοινής ωφέλειας μπορούν να κάνουν τις απαραίτητες αλλαγές για τη μετατροπή του ενεργειακού συστήματος.

Μετά από οκτώωρες διαπραγματεύσεις μαραθωνίου που ξεκίνησαν μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες, οι πρωθυπουργοί και οι πρόεδροι της ΕΕ συμφώνησαν στις 10 Δεκεμβρίου σε πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για αύξηση του στόχου της ένωσης το 2030 για μείωση των εκπομπών σε 55% κάτω από τα επίπεδα του 1990, σε σχέση με μια προηγούμενη στόχος -40%.

Ο στόχος θα πρέπει ακόμη να συμφωνηθεί στις αρχές του επόμενου έτους με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο θέλει να αυξήσει τον στόχο στο -60%. Ωστόσο, είναι ήδη σαφές ότι το ενεργειακό σύστημα της Ευρώπης θα πρέπει να μετασχηματιστεί γρηγορότερα από ό, τι είχε αρχικά προβλεφθεί, για να επιτύχει τον στόχο του 2050 της πλήρους απαλλαγής από τον άνθρακα στο καθαρό μηδέν.

Αυτό θα απαιτήσει νέες ενεργειακές τεχνολογίες όπως ηλιακή, αιολική, υδρογόνο και ίσως άλλες που δεν γνωρίζουμε ακόμη. Όλες αυτές οι νέες πηγές ενέργειας θα πρέπει να ενσωματωθούν στο ενεργειακό δίκτυο της ΕΕ και το έργο αυτό θα ανατεθεί στους φορείς εκμετάλλευσης ενεργειακών υπηρεσιών της Ευρώπης.

Αυτή τη στιγμή υπάρχουν δύο βασικές ανησυχίες: προετοιμασία του δικτύου για διαλείπουσα παροχή ανανεώσιμης ενέργειας και ενημέρωση αγωγών φυσικού αερίου ώστε να είναι σε θέση να μεταφέρουν υδρογόνο ως βασικό καύσιμο.

«Πιστεύουμε ότι τα πράσινα αέρια θα είναι ένα σχετικά σημαντικό μέρος του πλήρως απαλλαγμένου άνθρακα μείγματος, κάτι που κυμαίνεται στο 25%» έως το 2050, δήλωσε η Camilla Palladino, εκτελεστική αντιπρόεδρος της ιταλικής εταιρείας ενεργειακών υποδομών Snam.

«Η υπάρχουσα υποδομή φυσικού αερίου είναι θεμελιώδης για να συμβεί αυτό», είπε, επειδή είναι η πιο οικονομική.

«Εκτελούμε μια διαδικασία για να κάνουμε την υποδομή μας έτοιμη για υδρογόνο, πράγμα που σημαίνει ότι ό, τι αγοράζουμε από τώρα ως προς τους σωλήνες είναι σε ένα πρότυπο έτοιμο για υδρογόνο. Κάνουμε έλεγχο υδρογόνου σε όλα όσα έχουμε υπόγεια, όλους τους σωλήνες, για να δούμε ποιο ποσοστό θα είναι ήδη έτοιμο να έχει υδρογόνο σε αυτούς και ποιες αλλαγές θα πρέπει να γίνουν στους άλλους. "

«Φαίνεται μέχρι στιγμής ότι το 70% των υπόγειων σωλήνων είναι ήδη έτοιμοι για υδρογόνο ως προς το υλικό, πράγμα που δείχνει ότι οι απαιτούμενες επενδύσεις θα ήταν μικρές».

Αν και ο στόχος του 2030 έχει πλέον συμφωνηθεί κατ 'αρχήν, οι λεπτομέρειες για το πώς θα φτάσουν εκεί δεν θα έρθουν έως ότου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει τη νομοθεσία της για το κλίμα, η οποία αναμένεται τον Ιούνιο του επόμενου έτους.

Ο Augustijn van Haasteren, ανώτερος εμπειρογνώμονας στο τμήμα ενέργειας της Επιτροπής, δήλωσε στην εκδήλωση ότι, ενώ οι λεπτομέρειες δεν έχουν ακόμη καθοριστεί, αυτό που είναι σαφές είναι ότι ο νόμος θα σημαίνει έναν θεμελιώδη μετασχηματισμό του ενεργειακού συστήματος της Ευρώπης.

«Ενώ στο παρελθόν το έργο καθοδηγούσε σε μεγάλο βαθμό την πρασινοποίηση της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, το επόμενο έτος θα δούμε μια πιο σοβαρή απόπειρα αποκαρμπάνωσης άλλων φορέων ενέργειας - σκέφτομαι ιδιαίτερα τα αέρια καύσιμα», είπε.

«Θα θέσει ένα πλαίσιο στο οποίο ο ιδιωτικός τομέας και οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας θα πρέπει να λειτουργούν στο μέλλον. Και ήδη είναι πολύ σαφές ότι αυτές οι αλλαγές θα οδηγήσουν σε σημαντικές αλλαγές στο περιβάλλον στο οποίο πρέπει να λειτουργούν οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας.»

Είπε ότι μια πρώιμη ένδειξη του τρόπου σκέψης της Επιτροπής μπορεί να φανεί στη στρατηγική ολοκλήρωσης του ενεργειακού συστήματος που δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο. «Υπάρχει μεγάλη έμφαση στην ανάγκη να καταστεί το ενεργειακό σύστημα πιο ολοκληρωμένο και να απομακρυνθούμε από το σύστημα όπου έχουμε μονόδρομο από τον παραγωγό ενέργειας στον καταναλωτή ενέργειας.»

«Αυτή η κίνηση θα απαιτήσει πολλές επενδύσεις», πρόσθεσε. «Ακόμα κι αν τα δημόσια κεφάλαια θα είναι διαθέσιμα σε γενναιόδωρα ποσά, φυσικά, η πλειονότητα των επενδύσεων θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί ιδιωτικά».

Ωστόσο, ο Dries Acke, διευθυντής ενεργειακών συστημάτων στο Ευρωπαϊκό Ίδρυμα Κλίματος, διαφώνησε με την ιδέα ότι η προτεραιότητα της ΕΕ θα πρέπει να απομακρυνθεί από την ηλεκτροδότηση και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και προς την απαλλαγή από τον άνθρακα παλαιότερων πηγών ενέργειας.

«Η ηλεκτροδότηση θα είναι ο κύριος μοχλός της ολοκλήρωσης του ενεργειακού συστήματος και επίσης της μείωσης του άνθρακα», είπε στην εκδήλωση. «Η σωστή ηλεκτροδότηση είναι πραγματικά το πράγμα που αξίζει περισσότερη προσοχή και κεντρικό χώρο από τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων».

Η εστίαση στην υποδομή φυσικού αερίου είναι λανθασμένη, είπε. «Αυτές είναι συγκριτικά μικρότερες εξειδικευμένες λύσεις, είναι σημαντικό να κάνουμε αυτή τη διαφορά - η καθαρή ηλεκτροδότηση και η ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών είναι αυτό που πρέπει να εστιάσουν πρώτα οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής», είπε.

«55% το 2030 σημαίνει μείωση του 30% της χρήσης ορυκτών αερίων σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή οικονομία, καθώς και μείον το 15% των εισαγωγών ορυκτών αερίων. Δεν είναι μια χρυσή εποχή για το φυσικό αέριο, αλλά είναι μια φθίνουσα εποχή για το αέριο βραχυπρόθεσμα και προς την πλήρη κατάργηση έως το 2050.»

Ο Γερμανός Πράσινος ευρωβουλευτής Jutta Paulus συμφώνησε, αλλά είπε ότι η βασική πρόκληση θα είναι η ενσωμάτωση των διαφόρων πηγών ενέργειας σε ένα συνεκτικό δίκτυο.

«Νομίζω ότι σκεφτόμαστε πολύ σιλό, χρειαζόμαστε μια σωστή ενοποίηση στον τομέα για να επιτύχουμε αυτούς τους κλιματικούς στόχους», είπε. «Πρέπει να σκεφτούμε από τον στόχο. Πρέπει να σκεφτούμε από πού θέλουμε να πάμε, και στη συνέχεια να έχουμε μια πτωτική απόκλιση για να το πούμε. Τι πρέπει να κάνουμε σήμερα; Ποιος είναι ο προγραμματισμός που πρέπει να γίνει όσο το δυνατόν γρηγορότερα;»

Το ζήτημα του ποιος θα έπρεπε να ελέγχει αυτές τις αποφάσεις σχεδιασμού για ενεργειακές υποδομές ήταν πρόσφατα αμφισβητούμενο.

Οι υπερασπιστές του κλίματος έχουν πει ότι το ENTSOG, μια ένωση επιχειρήσεων φυσικού αερίου, δεν θα πρέπει πλέον να διαδραματίζει ρόλο στην παροχή συμβουλών σχετικά με το πού πρέπει να πραγματοποιηθούν επενδύσεις σε υποδομές. Ο Dries είπε ότι οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας χρησιμοποιούν τις δυνατότητες του μελλοντικού πράσινου υδρογόνου ως δικαιολογία για να κλειδώσουν την υποδομή φυσικού αερίου που χτίστηκε τώρα.

Ωστόσο, ο Palladino είπε ότι ενώ συμφωνεί ότι η ηλεκτροδότηση θα πρέπει να εξακολουθεί να είναι το επίκεντρο, το κλειδί για την επίτευξη της εστίασης του 2030 θα είναι η κατάρρευση αυτών των σιλό και η ενσωμάτωση διαφορετικών τεχνολογιών στο ενεργειακό σύστημα. Αυτό θα απαιτήσει να ληφθούν υπόψη η τεχνογνωσία και οι γνώσεις των ενεργειακών επιχειρήσεων της Ευρώπης.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις