«Fit for 55» – το σχέδιο της ΕΕ για επιτάχυνση της κλιματικής μετάβασης

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε το πακέτο για το κλίμα «Fit for 55» τον Ιούλιο του 2021. Πρόκειται για την πιο ολοκληρωμένη πρωτοβουλία της ΕΕ για την επιτάχυνση της κλιματικής μετάβασης και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της Ένωσης κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. 

Η δέσμη περιλαμβάνει συγκεκριμένες νομοθετικές προτάσεις που αποτελούν ένα σχέδιο για το πώς η ΕΕ θα επιτύχει τους στόχους της για το κλίμα. Οι προτάσεις αυτές αποτέλεσαν αντικείμενο διαπραγμάτευσης κατά τη διάρκεια της σουηδικής Προεδρίας.

Η προώθηση υποδομής εναλλακτικών καυσίμων

Η μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων στον τομέα των μεταφορών είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας από την ΕΕ έως το 2050. Ορισμένοι νέοι νόμοι της ΕΕ στοχεύουν στην αύξηση του αριθμού των χρηστών οχημάτων που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα. Ωστόσο, για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, πρέπει να υπάρχουν επαρκή σημεία επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού εναλλακτικών καυσίμων για αυτοκίνητα, αεροπλάνα και πλοία.

Το πακέτο Fit for 55 θέτει συγκεκριμένους στόχους για αυτήν την επέκταση της υποδομής στην ΕΕ τα επόμενα χρόνια. Η πρόταση περιέχει, για παράδειγμα, δεσμευτικές απαιτήσεις προς τα Κράτη-Μέλη να επεκτείνουν την υποδομή χρέωσης για ελαφρά και βαρέα οχήματα και την υποδομή υδρογόνου για τις οδικές μεταφορές, να αναπτύξουν κανόνες για τον τρόπο λειτουργίας αυτής της υποδομής και να δημιουργήσουν διάφορες λύσεις πληρωμής.

Πιο πράσινα καύσιμα αεροπορίας και ναυτιλίας

Τα αειφόρα καύσιμα μεταφορών διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Σήμερα, οι αερομεταφορές και οι θαλάσσιες μεταφορές εξαρτώνται σχεδόν εξ ολοκλήρου από τα ορυκτά καύσιμα και αντιπροσωπεύουν το 14,4% και το 13,5% των εκπομπών των μεταφορών της ΕΕ αντίστοιχα. Το πακέτο Fit for 55 περιέχει προτάσεις που στοχεύουν στην αύξηση της χρήσης βιώσιμων καυσίμων της αεροπορίας και της ναυτιλίας για τη μείωση των κλιματικών επιπτώσεων αυτών των τομέων.

Για τον τομέα των αερομεταφορών, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε ότι:

* οι προμηθευτές αεροπορικών καυσίμων πρέπει να αυξήσουν σταδιακά το μερίδιο των βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων που διανέμουν στα αεροδρόμια της ΕΕ·

* οι αεροπορικές εταιρείες που αναχωρούν από αεροδρόμια της ΕΕ πρέπει να ανεβάζουν βιώσιμα καύσιμα και να ανεφοδιάζουν αεροσκάφη μόνο με τα καύσιμα που είναι απαραίτητα για την πτήση·

* Τα αεροδρόμια της ΕΕ πρέπει να εγγυηθούν την απαραίτητη υποδομή για την παράδοση, την αποθήκευση και τον ανεφοδιασμό με βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα.

Για τον ναυτιλιακό τομέα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε ότι:

* τα πλοία άνω των 5.000 μικτών τόνων που καταπλέουν σε λιμένες της ΕΕ πρέπει να μειώσουν την ένταση των αερίων θερμοκηπίου της ενέργειας που χρησιμοποιείται επί του πλοίου·

* Από το 2030, τα πλοία άνω των 5.000 τόνων μεικτού χονδρικού εδάφους που καταπλέουν σε λιμάνια της ΕΕ πρέπει να συνδέονται σε χερσαία παροχή ρεύματος για τις ανάγκες τους σε ηλεκτρική ενέργεια ενώ είναι αγκυροβολημένα στην αποβάθρα.

Ενεργειακή φορολόγηση με βάση το ενεργειακό περιεχόμενο και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των καυσίμων

Το πακέτο Fit for 55 περιέχει επίσης μια πρόταση για μια αναθεωρημένη Οδηγία που αφορά τη φορολογία της ενέργειας με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την εναρμόνιση των κανόνων της ΕΕ για τη φορολογία της ενέργειας. 

Η πρόταση στοχεύει επίσης στην προώθηση καθαρότερης ενέργειας και πιο πράσινων βιομηχανιών μέσω ενός φόρου σε ενεργειακά προϊόντα όπως τα καύσιμα κινητήρων και θέρμανσης με βάση το ενεργειακό τους περιεχόμενο και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις τους. 

Αυτό σημαίνει ότι τα λιγότερο βιώσιμα ενεργειακά προϊόντα φορολογούνται με τον υψηλότερο συντελεστή και τα καθαρότερα ενεργειακά προϊόντα με χαμηλότερο συντελεστή. Στόχος της οδηγίας είναι να βοηθήσει στην εξασφάλιση εσόδων από φόρους ενέργειας για τα κράτη μέλη, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ.

Μια πιο ενεργειακά αποδοτική ΕΕ

Η ΕΕ χρειάζεται μια ενεργειακή μετάβαση για να μειώσει αποτελεσματικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και να επιτύχει την κλιματική ουδετερότητα. Επομένως, μία από τις προτάσεις Fit for 55 αφορά την ενεργειακή απόδοση και στοχεύει στην αύξηση των προσπαθειών των κρατών μελών να μειώσουν την τελική τους κατανάλωση ενέργειας, να εξοικονομήσουν ενέργεια και να μειώσουν την ευπάθεια στις υψηλές τιμές ενέργειας. 

Αυτό θα γίνει, για παράδειγμα, μέσω αυξημένων ετήσιων υποχρεώσεων εξοικονόμησης ενέργειας για τα κράτη μέλη και αυστηρότερων κανόνων με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας.

Μετάβαση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Για να επιτευχθεί κλιματική ουδετερότητα, είναι σημαντικό να στραφούμε σε καθαρότερες και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το πακέτο Fit for 55 περιέχει μια πρόταση για αύξηση του μεριδίου των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο συνολικό ενεργειακό μείγμα.

Κάνοντας τα κτίρια στην ΕΕ πιο πράσινα

Τα κτίρια ευθύνονται για περισσότερο από το ένα τρίτο των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ και η μείωση αυτών των εκπομπών –είτε μέσω μεγαλύτερης ενεργειακής απόδοσης είτε μειωμένης κατανάλωσης ενέργειας– είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. 

Ως εκ τούτου, το πακέτο Fit for 55 περιέχει μια πρόταση για περισσότερα φιλόδοξα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης για νέα και ανακαινισμένα κτίρια στην ΕΕ. Στόχος είναι όλα τα νέα κτίρια στην ΕΕ να είναι κτίρια μηδενικών εκπομπών έως το 2030 και τα υπάρχοντα κτίρια να μετατραπούν σε κτίρια μηδενικών εκπομπών έως το 2050.
 

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις