Το βράδυ της Τρίτης, το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία για τη μείωση της ρύπανσης των υπόγειων και επιφανειακών υδάτων και τη βελτίωση των προτύπων ποιότητας των υδάτων της ΕΕ.
Για τα υπόγεια ύδατα, οι διαπραγματευτές συμφώνησαν να επεκτείνουν τον κατάλογο των ουσιών για τις οποίες ισχύουν πρότυπα περιβαλλοντικής ποιότητας (οριακές τιμές) ώστε να συμπεριλάβουν τις PFAS (υπερ- και πολυφθοροαλκυλικές ουσίες, γνωστές και ως «χημικές ουσίες για πάντα»), ορισμένες φαρμακευτικές και βιομηχανικές ουσίες και μη σχετικούς μεταβολίτες φυτοφαρμάκων. Η συμφωνία προβλέπει επίσης τη δημιουργία ενός καταλόγου παρακολούθησης (ουσίες που προκαλούν πιθανή ανησυχία και υπόκεινται σε παρακολούθηση για πιθανή εισαγωγή στον κατάλογο ρύπων).
Σύμφωνα με τη συμφωνία, ο κατάλογος των ουσιών προτεραιότητας στα επιφανειακά ύδατα για τις οποίες ισχύουν οριακές τιμές θα αυξηθεί σημαντικά σε σύγκριση με την ισχύουσα νομοθεσία, με τα PFAS (συμπεριλαμβανομένου του τριφθοροξικού οξέος ή TFA), τα πρόσφατα προστιθέμενα φαρμακευτικά προϊόντα (όπως η δικλοφενάκη και η ιβουπροφαίνη), τις βιομηχανικές ουσίες (δισφαινόλη-Α) και τα φυτοφάρμακα (γλυφοσάτη).
Σύμφωνα με επιστημονικές εκθέσεις που εκπονούνται από τον ECHA , τα μικροπλαστικά και οι δείκτες αντιμικροβιακής αντοχής θα πρέπει να περιλαμβάνονται στους καταλόγους επιτήρησης, εφόσον υπάρχουν αξιόπιστες μέθοδοι δειγματοληψίας και ανάλυσης που δεν συνεπάγονται υπερβολικό κόστος.
Καλύτερη διαχείριση των απαιτήσεων παρακολούθησης
Οι διαπραγματευτές συμφώνησαν να αξιολογήσει η Επιτροπή επιλογές για τη δημιουργία, τη χρηματοδότηση και τη λειτουργία μιας «κοινής μονάδας παρακολούθησης» της ΕΕ, ώστε να μειωθεί το οικονομικό και διοικητικό βάρος των κρατών μελών. Η έκθεση, η οποία αναμένεται 18 μήνες μετά την έναρξη ισχύος της οδηγίας, θα πρέπει να ακολουθηθεί, εφόσον κριθεί σκόπιμο, από νομοθετική πρόταση για τη σύσταση της μονάδας.
Αξιολόγηση της σκοπιμότητας της διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού
Τρία χρόνια μετά την έναρξη ισχύος των νέων κανόνων, η Επιτροπή πρέπει να αξιολογήσει την πιθανότητα συμπερίληψης ενός μηχανισμού διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού, ο οποίος θα απαιτεί από τους παραγωγούς των ουσιών που περιλαμβάνονται στον κατάλογο να συνεισφέρουν στο κόστος των προγραμμάτων παρακολούθησης.
Πρόσβαση στη δικαιοσύνη
Με πρωτοβουλία του Κοινοβουλίου, το κείμενο θα αναφέρει συγκεκριμένα την υποχρέωση των κρατών μελών να διασφαλίζουν την πρόσβαση σε διοικητικές και δικαστικές διαδικασίες αναθεώρησης για τους πολίτες και τις μη κυβερνητικές οργανώσεις, ώστε να μπορούν να αμφισβητούν παραβιάσεις περιβαλλοντικών μέτρων (σύμφωνα με τη Σύμβαση του Aarhus ).
Παραθέτω
Μετά την ψηφοφορία, ο εισηγητής Javi López (Σοσιαλιστές, Ισπανία) δήλωσε: «Η Ευρώπη αντιμετωπίζει μια κρίση νερού, με ξηρασίες, πλημμύρες και χημική ρύπανση να ασκούν αυξανόμενη πίεση στους πόρους μας. Αυτή η συμφωνία μας παρέχει ισχυρότερα εργαλεία για να ανταποκριθούμε: ενημερωμένα πρότυπα για τους ρύπους, συμπερίληψη νέων ουσιών, καλύτερη παρακολούθηση και αναφορά δεδομένων και μεγαλύτερη εστίαση στους αναδυόμενους ρύπους. Ο συμβιβασμός που επιτεύχθηκε με το Συμβούλιο, σε στοιχεία όπως οι χρονικές παρατάσεις και οι εξαιρέσεις, διασφαλίζει ότι οι στόχοι της οδηγίας δεν υπονομεύονται. Είναι ένα αποφασιστικό βήμα προς καθαρότερα ύδατα, υγιέστερα οικοσυστήματα και την προστασία της ανθρώπινης υγείας σε ολόκληρη την Ένωση.»
Επόμενα βήματα
Το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο κατέληξαν σε «συμφωνία σε πρώιμη δεύτερη ανάγνωση» (η διαπραγμάτευση έλαβε χώρα μετά την έγκριση της πρώτης ανάγνωσης του ΕΚ στην ολομέλεια). Το Συμβούλιο αναμένεται τώρα να εγκρίνει επίσημα τη θέση του, η οποία μπορεί στη συνέχεια να εγκριθεί από το ΕΚ σε δεύτερη ανάγνωση .
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις